Ainava ar kalniem un drupām Gruzijā

Ceļojums uz Gruziju – 7 dienās ar auto no Batumi uz Tbilisi un atpakaļ.

Vai vēlies doties ceļojumā uz pārsteidzošo Gruziju? Ieraudzīt kalnus, apskatīt karsto ūdenskritumu un nogaršot tikko ceptu maizi, uz kuras esošajā sierā tavu acu priekšā kūst sviests. Šajā rakstā aizvedīšu Tevi nelielā virtuālā ceļojumā, kas palīdzēs sagatavoties īstajam braucienam. Kā piemēru izmantošu savu septiņas dienas ilgo Gruzijas ceļojumu šī gada jūlijā. Bijām ļoti ambiciozi un izvēlējāmies maršrutu no Batumi uz Tbilisi un atpakaļ (respektīvi, gandrīz pāri visai Gruzijai), tāpēc, ka gribējām redzēt gan “veco”, gan “jauno” Gruziju. Kopumā nobraukti ~853 kilometri, noiets tik daudz soļu, ka jāpērk jaunas botas, un apēsti septiņi Adžāriešu Hačapuri.

Skats uz Miera tiltu Tbilisi, Gruzijā, kad sāk krēslot

Ceļojuma maršruts pa Gruziju ar auto

Ielidojām Batumi 5 no rīta un mani tīri labi atmodināja kultūršoks. Izkāpām no lidmašīnas un tur visās malās spīdīgi uzraksti “Free SIM”, “Free SIM”, “Free SIM”. Pilns ar “gandrīz bez maksas” simkaršu pārdevējiem. Vienam ir gan parastā zīme, gan otra, no kartona, uz kuras ar pildspalvu uzrakstīta lētāka cena. Jau šajā brīdī es zināju, ka jebkurā gadījumā ceļojums būs iespaidiem un piedzīvojumiem bagāts. Tikai, lūdzu, nedomājiet, ka es sūdzos. Bija interesanti!

Savu Gruzijas ceļojuma maršrutu sadalījām šādi:

1. diena Gruzijā – Batumi

Mūs pārsteidza tas, cik Batumī ir moderna un “tūristiska”. Ļoti liels kontrasts ar pārējo Gruziju, kur uzsvars tiek likts uz vēsturi un kultūru.

Ko apskatīt Batumi miracle park - skats ar panorāmas ratu, Alfabēta torni un mīlestības skulptūru
Miracle park, Batumi

Šajā dienā pēc mazas diendusas devāmies pastaigāt starp palmām un jūru un apskatīt dažus slavenus tūristu objektus:

• Miracle park. Par nozīmīgākā apskates objekta titulu šajā vietā cīnās vairākas iespaidīgas konstrukcijas (Ali un Nino statuja, Alfabēta tornis, Čačas toris…). Turpat ir arī stendi, kuros pārdod augļus un granātābolu sulu, kuru izspiedīs tavu acu priekšā, kā arī dažādus suvenīrus.
  • Batumi bulvāris, kas nav tikai promenāde gar jūru, bet arī ļoti skaists parks. Un tur aug bambusi.
  • Eiropas laukuma arhitektūra un astronomiskais pulkstenis.
Batumi bulvāra parks

Plašāku aprakstu par visām šīm vietām lasi citā manā rakstā šeit.

2. diena – no Batumi uz Kutaisi

No rīta izīrējām auto un nopirkām svaigu maizi. Kādā mazā ceptuvē izdevās pat ieraudzīt, kā Gruzijas tradicionālā maize tiek cepta, pielipināta pie krāsns sienām. Ļoti interesanti. Diemžēl nokautrējos izvilkt telefonu un nofotogrāfēt. Bet garšoja lieliski.

Šajā dienā paviesojāmies pie:

• Nokalakevi Karstajiem avotiem un karstā ūdenskrituma (jā, tāds brīnums arī pastāv).
  • Turpat Nokalakevi apkaimē atradām arī Nokalakevi arheoloģisko parku, kas priecē ne tikai ar drupām, bet arī ar glezainiem skatiem.
  • Pirms iebraukšanas Kutaisi apmeklējām arī Prometeja stalaktītu alas
Nokalakevi karstais ūdenskritums netālu no Kutaisi sānskatā
Karstais ūdenskritums
Stalaktīti Prometeja alās
Prometeja alas

Šī bija mana mīļākā Gruzijas ceļojuma diena, tāpēc ko stāstīt ir daudz – detalizētāku aprakstu lasi šeit

3. diena Gruzijā – no Kutaisi uz Tbilisi

No rīta devāmies noķert foto ar Colchis strūklaku, kura veidota no arheoloģisko izrakteņu replikām.

Bagrati katedrāli gan noķērām tikai ar acs kaktiņu, jo ilgi ēdām brokastis un bija jāskrien uz šīs dienas galveno notikumu – Uplistsikhe, kurai ir ierobežots darba laiks.

Klintīs izcirstais templis / cietoksnis bija patiesi iespaidīgs. Daudz telpu, kuras atklāt, un virsotņu, kuras iekarot. Lai gan Uplistsikhe neesot lielākā šāda tipa vieta Gruzijā – Vardzia esot vēl lielāka un iespaidīgāka, bet galīgi nebija pa ceļam.

Klintis Uplistsikhe alu pilsētā
Uplistsikhe

Pēc tam uztaisījām vēl vienu pitstopu – Jvari klosterī kalna galā. Daži turp brauc vēsturiskās celtnes dēļ, citi skaistā skata uz pilsētu lejā dēļ.

Skats uz vietu, kur divas upes satiekas no Jvari klostera
Skats stāvot pie Jvari klostera

Arī šai dienai veltīts savs raksts. To vari atrast šeit.

4. diena Gruzijā – Tbilisi

Lai atpūstos no sēdēšanas auto, mēs kārtīgi izstaigājāmies.

Dienu sākām ar vecpilsētas tūri.

Man vislabāk patika Leghvtakhevi kanjons ar augstajām klinšu sienām pilsētas viducī, ieejot tajā, radās sajūta, ka esmu aizteleportēta kaut kur ārpus pilsētas. Bet citi ievērojami pieturas punkti bija Narikala cietoksnis, no kura paveras fantastisks panorāmas skats, un botāniskais dārzs, kurā atrodami bambusi un ūdenskritums.

Apskates vieta Tbilisi - Leghvtakhevi kanjons
Tbilisi vecpilsēta
Skats uz ēkām Tbilisi, Gruzijā

Par šiem un citiem punktiem, ko apskatījām, vairāk lasi šeit

5. diena – Tbilisi

Otro dienu sākām ar izbraucienu uz apskates objektu, kas atrodas tālāk no centra – grandiozajām Gruzijas hronikām. Pie tām stāvot es sajutos pavisam maza kā skudriņa. Jo milzīgās kolonnas slejas aptuveni 35m augstumā.

Un, turpinot ar grandiozo celtņu tēmu, tālāk devāmies uz Tbilisi Sv. Trīsvienības katedrāli, pie kuras varenības atkal es sajutos pavisam maza kā puteklītis vējā.

Gruzijas hronikas - apskates vieta Tbilisi
Gruzijas hronikas

Vakarā ieteiktu doties uz Mtatsminda parku, kas ir atrakciju parks kalna galā, no kura paveras brīnišķīga pilsētas panorāma. Paši tur bijām jau pirmajā dienā Tbilisi, bet rakstā pārliku to uz otro dienu, jo vienai dienai visa kā vienkārši bija par daudz. Kad tur ieradāmies, bija skaisti un interesanti, bet noguruma dēļ aizbraucām mājās ātrāk nekā gribētos.

Tbilisi no augšas naktī
Skats no Mtatsminda parka naktī

6. diena – garais pārbrauciens no Tbilisi uz Batumi.

Grozies kā gribi vienai dienai bija jābūt pārbrauciena dienai (~6h auto). Pa ceļam piestājām izlocīt kājas Surami cietoksnī un melno smilšu pludmalē. Vai mūsu gadījumā – melno dubļu pludmalē, jo lija lietus. Jaatzīst, ka šai pludmalei lietus galīgi nepiestāv, nedaudz izskatās pēc kartupeļu vagām. Bet saulainā laikā esot skaisti.

Melno smilšu pludmale Gruzijā
Ureki pludmale

Par cik bijām ļoti noguruši, šajā dienā neko neiemācijāmies.

7. diena – Batumi

Beidzot spīdēja saule un akmeņi pludmalē bija tik karsti, ka virs tiem virmoja gaiss. Dienas lielāko daļu pavadījām uz pludmales zviļņiem. Akmeņu dēļ zviļņi, tāpat kā čības, ar ko iet ūdenī, ir absolūta nepieciešamība.

Pēc tam vakara pusē izbraucām ar trošu vagoniņu paskatīties uz Batumi no augšas un nopirkām suvenīrus – tagad man ir rozā zeķes ar khinkhali. Bet, ja Tev labāk garšoja hačapurī, ir pieejamas arī zeķes un atslēgu piekariņi arī ar tiem.

Un tā kā lidojums prom bija 5 no rīta pabaudījām Batumi naktī. Miracle park tiek skaisti izgaismots, tāpat neonā atmirdz arī daudzas augstceltnes Batumi centrā. Un pamostas dejojošās strūklakas. Veselas divas.

Dejojošās strūklakas
Dejojošās strūklakas Batumi

Ja vēl neatvēri rakstu par Batumi pie pirmās dienas – šeit, Tev ir vēl viena iespēja.

Stāsts par sēšanos pie auto stures Gruzijas ceļojuma laikā

Pirms devāmiec ceļojumā uz Gruziju, mums sastāstīja visādas briesmu lietas, kāpēc Gruzijā nevajadzētu pašiem braukt ar auto. Ceļa zīmes ārpus pilsētām būšot tikai Gruzīņu valodā, navigācija rādīšot baltu pleķi un apkārtējie braukšot tā, ka Tev būs nepieciešamas rezerves bikses.

Kā redzat, esam atgriezušies sveiki un veseli. Ar navigāciju un orientēšanos nekādu problēmu mums nebija (vismaz pa lielajiem ceļiem). Iegādājāmies vietējo SIM karti un izmantojām to kopā ar Google maps, lai noskaidrotu, kur jābrauc. Bet ja runājam par braukšanas stilu – es melotu, ja teiktu, ka nebija bailīgi. Pat sēžot pasažiera sēdeklī (stūrēja mans draugs).

Gruzijas ceļš ar auto
Uz brīdi piestājot ceļa malā kaut kur startp Batumi un Kutaisi

Braukšana ar auto Gruzijā (no ārzemnieka skata punkta)

“Visu laiku ir pilnībā jākoncentrējas uz ceļu, uzmanību nedrīkst zaudēt ne uz mirkli. Bet citādi ir ok”

Citējot Miku, kurš sēdēja pie stūres

Ārpus pilsētām jāuzmanās no govīm un rukšiem. Šie dzīvnieki brīvi pastaigājas pa ielu un uz pīpināšanu mēdz būt imūni. Kā arī jāuzmanās no straujiem pagriezieniem kalnainā apvidū. Mēs braucām pa lielajām šosejām, bet vienalga bija vietas, kur ceļa otrā pusē ir pamatīga aiza un jābūt īpaši piesardzīgam.

Pilsētās jāuzmanās no citiem šoferiem.

“Pēc brīža Tu saproti, ka visi brauc nevis pēc noteikumiem, bet pēc sajūtām un savstarpējās komunikācijas”

Miks atskatoties uz braucienu.

Mums šāds braukšanas stils ir diezgan neierasts. Piemēram, izskatās, ka gājēji jau zina, ka nav vērts riskēt iet pāri ielai, kad tuvojas auto. Visticamāk nelaidīs. Pat pie pārejas. Bet izdarījām interesantu novērojumu – ja kāds tomēr vēlas palaist gājēju, viņš pirms stāties, ieslēdz avārijas signalizāciju, lai citi redzētu, ka viņš piebremzēs. Citādi laikam negaidītu šādu notikumu pavērsienu. Ievērojām arī midžināšanu un citus žestus, bet tā arī neizdibinājām, ko tie nozīmē.

Govis uz ceļa
Atvainojiet par netīro stiklu, bet bija jāieliek pierādījums par govīm

Auto īre Gruzijas ceļojumam – kur un ko izīrējām

Mums noteicošais kritērijs bija cena.

Tā kā braucām četri cilvēki, un maršruts bija saplānots pa lielajām šosejām, nevis bezceļiem izvēle krita par labu Toyota Prius 1.8. Draugs, kurš sēdēja pie stūres, teica, ka hibrīds Gruzijā ir ļoti laba izvēle, jo ir daudz vieglāk uzsākt braukšanu kalnā. Ticēšu viņam uz vārda.

Īrējām no localrent.com, un viņi par mazām naudiņām atgādāja auto arī uz mūsu viesu namu Batumi, pašiem nebija jābrauc ne pakaļ, ne atdot, kas bija ļoti ērti. Pie līguma parakstīšanas gan drošs paliek nedrošs, auto safotogrāfējām, lai būtu pierādījumi par to, kādā stāvoklī tas bija saņemšanas brīdī. Par auto īri ārzemēs ir dzirdēti visādi stāsti. Bet pašiem nekādu problēmu nebija.

Kas vēl Tev būtu jāzina par auto īri Gruzijā:

• Derēs Latvijas tiesības.
  • Lai izīrētu auto Gruzijā, šoferim jābūt vismaz 21 gadu vecam.
  • Kad rezervē naktsmājas, noskaidro, vai pie tām būs viegli piebraukt ar auto. Viena no vietām, kurā palikām bija tādā kalnā, ka tur pat visi taksisti mocījās uzbraukt.
Skats pa logu pa ceļam no Kutaisi uz Tbilisi
Skats pa auto logu Gruzijā. Gleznaini skaisti

Alternatīva, auto īrei – taksis / auto ar šoferi.

Ja Tu uz ceļa nejūties droši, vai arī, piemēram, nevēlies limitēt uzņemto vīna daudzumu, aizvest ekskursijā, kur vien Tu vēlies, piedāvā gan taksisti, gan naktsmītņu īpašnieki, gan dažādi transfēra servisi. Var atrast vienu šoferi, kas izvadās pa visiem apskates objektiem, vai arī, ja budžetā neietilpst taksista naktsmītnes segšana, var ar taksi aizbraukt no vienas pilsētas uz otru, un otrā pilsētā ņemt vietējo taksistu, kas izvadā pa tuvējiem apskates objektiem.

Padoms: Ja iepriekš sarunā vai izmanto Bolt (tā pati aplikācija, kas pieejama arī Latvijā), taksometru cenas ir ļoti demokrātiskas. Tik demokrātiskas. Bet, ja nesarunā, var sanākt visādi brīnumi. Mums pēdējajā vakarā, braucot uz lidostu, uzlika daudz augstāku tarifu nekā gaidīts ar skaidrojumu, ka “bija jāved arī koferi”.

Kā jau minēju – Gruzija ir lieliska, ceļojums bija ļoti aizraujošs. Vai ir kas, ko nākamreiz darītu citādi? Jā, izvēlētos mazāk ambiciozu maršrutu (uzturētos vienā vai divos apgabalos) vai ilgāku ceļojuma laiku, lai nav tāda skriešana no vienas vietas uz otru. Bet visādi citādi arī Tev noteikti rekomendēju doties ceļojumā uz Gruziju.

Ko apskatīt Kutaisi apkārtnē - skats ar mūri lietū

Citāda Gruzijas ainava – interesanti apskates objekti Kutaisi pusē

Ko apskatīt Batumi - skats uz Batumi no augšas

Gruzijas piedzīvojumu 1 daļa – jūra un pilsētas gaismiņas Batumī

Ko apskatīt Tbilisi - Leghvtakhevi kanjons

Atklāj Tbilisi noslēpumus

Paldies, ka iegriezies manā interneta stūrītī! Un ceru, ka informācija bija noderīga 🙂

Ar sveicieniem, Armanda

Zvans

Vēlies uzzināt, kad iznāk jauns raksts?

Seko Titles and Summaries:

Tevi varētu interesēt arī šie piedzīvojumi